fbpx

ADHD

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

ADHD a więc zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi , do niedawna był uznawany za zaburzenie które nie może współistnieć z zespołem Aspergera. Dziś coraz częściej diagnozuje się to zaburzenie z zespołem Aspergera, lecz mimo to zdania specjalistów są podzielone. Dość często zdarza się iż, objawy nadpobudliwości wraz z impulsywnością są tak bardzo nasilone , iż zaćmiewają stan faktyczny zaburzeń dziecka, przez co diagnozowane jest ADHD, natomiast gdy diagnoza jest długa oraz dokładna można wtedy postawić poprawne stwierdzenie. Osoby z tym zaburzeniem często przechodzą z jednej aktywności do drugiej, oraz są zorganizowane. Zaś dzieci z tym zaburzeniem silnie reagują na bodźce, miewają wybuchy złości , a także działają impulsywnie, przejawiają ponadto dużą ruchliwość, w kompulsywny sposób zajmuje się przedmiotami znalezionymi w najbliższym otoczeniu. Zaś gdy coś je zainteresuje nieruchomieją , zdarza się również że nie czują lęku. Lecz najtrudniejsze są objawy związane bezpośrednio ze skupieniem uwagi, przez co prace intelektualne powodują u nich irytacje oraz zmęczenie, dziecko z ADHD również bardzo łatwo się rozprasza. Istnieje jeszcze jedna forma ADHD, a mianowicie ADD ( Attention Deficit Disorder). Połączenie zespołu Aspergera z ADHD powoduje często podwojenie objawów, co prowadzi do sytuacji konfliktowych a także niebezpiecznych. W takich przypadkach potrzebna jest jeszcze większa stanowczość oraz konsekwencja opiekunów.

A więc jak pomóc??

  • Zadbaj o stały plan dnia dziecka , uprzedzaj o zmianach,

  • Naucz dziecko, jak radzić sobie z przykrymi emocjami, takimi jak złość, smutek,

  • Stwórz domowy system zasad oraz konsekwencji, który pomoże dziecku nauczyć się przestrzegania zasad oraz norm,

  • Postępuj konsekwentnie,

  • Stwórz dziecku warunki do rozładowania nadruchliwości, na przykład zapisz je na zajęcia sportowe,

  • Przygotuj dziecku odpowiednie miejsce do pracy,

  • Pracuj na pozytywach,

  • Wspieraj dziecko , ale go nie wyręczaj,

  • Wymagaj rzeczy oraz działań możliwych do wykonania przez dziecko,

  • Naucz się odróżniać objawy od lenistwa czy złej woli,

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *