fbpx

Fobia szkolna oraz czynniki sprzyjające ich powstaniu

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

Fobia szkolna to zaburzenie o charakterze nerwicowym , związane jest ono również ze środowiskiem szkolnym oraz polega na silnym lęku przed szkołą, a jej istotą jest odmowa pójścia do szkoły.

Bardzo możliwe że fobia będzie się rozwijać niezauważalnie, a w szczególności gdy dziecko jest zatrzymywane w domu przez nad troskliwych rodziców. Ponadto gdy dziecko powinno pójść do szkoły pojawiają się u niego objawy psychosomatyczne, są nimi na przykład:

  • bóle i zawroty głowy,

  • przyśpieszone bicie serca lub duszności,

  • bule pseudoreumatyczne w mięśniach lub stawach,

Objawia się to jednak najczęściej w bólach lub skurczach brzucha, nudnościach, wymiotach lub biegunce, odmowie jedzenia, dławieniu się jedzeniem, powolnym przeżuwaniu pokarmów, w skutku czego zjedzenie posiłku zajmuje dużo czasu. Czasami zdarzają się również stany podgorączkowe, a w niektórych przypadkach zaobserwujemy zakłócenia mowy.

Lęk przed szkołą u dziceka można stwierdzić poprzez potwierdzenie objawów psychosomatycznych, takich jak:

  • niepewność,

  • napięcie,

  • niepokój,

  • objawy społeczne

  1. wycofanie się,

  2. zależność od innych,

  3. brak zaradności w sytuacjach społecznych,

Wyróżniamy wiele czynników sprzyjających powstaniu fobii szkolnej. Są nimi:

  • Interpretowanie neutralnych sytuacji jako zagrażające – dzieci z zaburzeniami lękowymi często prezentują ciągły stan gotowości do reagowania lękiem, są nadwrażliwe na krytykę, mają zaniżoną samoocenę, odczuwają ciągłe napięcie oraz przez to stresują się szkołą,

  • Pokazywanie dziecku, że świat jest niebezpieczny – to powoduje, iż dzieci w nowych sytuacjach reagują paniką, niepewnością a także bezradnością oraz interpretują wiele sytuacji jako zagrażające bardziej niż w rzeczywistości,

  • Wprowadzenie stopniowo zakresu obowiązków,(choćby najmniejszego) , spowodowane postrzeganiem dziecka jako zbyt małe na wiele rzeczy – taka postawa rodziców sprawia, że nagłe liczne wymagania ze strony otoczenia przerastają dziecko i stają się źródłem lęku,

  • Nadmierna pobłażliwość ze strony rodziców- dziecko nie czuje wtedy jasno określonych granic, ma wrażenie, że wszystko mu wolno oraz ciągle sprawdza, na co może sobie jeszcze pozwolić, i ma bardzo niskie poczucie bezpieczeństwa,

  • Nadmierne chronienie dziecka przez rodziców- to powduke , że młodzieniec nie ma szansy na samodzielne podejmowanie decyzji a także na poznanie ich konsekwencji, oraz utrudnia mu to sprawdzenie, ocenę swoich kompetencji i możliwości a także nauki radzenia sobie w różnych sytuacjach,

  • Zbyt wysokie wymagania otoczenia , nierealne w skutku do możliwości dziecka – wywołują reakcję lękową w sytuacjach, które wystawiają na ocenę czy też krytykę, ponieważ dziecko z ZA odbiera dosłownie wypowiedzi rodziców, takie jak: „Wierzymy że będziesz najlepszy” , „Tata w twoim wieku miał wielu kolegów”, „Twoja siostra zawsze ma świadectwo z czerwonym paskiem” , jednak często nie potrafi sprostać tym wymaganiom,

  • Zmiany zachodzące w życiu dziecka, na przykład przeprowadzka , pobyt w szpitalu, śmierć rodzica, zy nawet zmiana nauczyciela,

  • Opowieści rodziców o problemach w szkole, o tym, jak im było ciężko i z czym potrafili sobie poradzić – przez nie dziecko może dojść do wniosku , że skoro mama miała z czymś problem . To ono również sobie z tym nie poradzi,

Młodzieniec z Zespołem Aspergera jest bardziej narażony na fobię szkolną niż jego rówieśnicy, ponieważ lęk występują u niego dość często , ponadto trudniej mu sprostać wymaganiom zarówno w relacjach rówieśniczych jak i z dorosłymi. Objawia się to wycofaniem społecznym , co jest trudno zauważyć u dzieci z zaburzeniami gdyż one żyją we własnym świecie, dlatego istotna jest obserwacja dziecka zarówno przez rodziców jak i nauczycieli. Często bywa tak że fobia szkolna zostaje zbyt późno zdiagnozowana , a jej objawy podczas pierwszej diagnozy są już bardo nasilone.

A więc jak pomóc??

  • Odbuduj lub pomóż stworzyć u dziecka poczucie własnej wartości,

  • Naucz dziecko zachowań asertywnych,

  • Odbuduj poczucie bezpieczeństwa,

  • Postaraj się zwiększyć umiejętności społeczne dziecka, umożliwiające nawiązywanie lepszych niż do tej pory kontaktów z rówieśnikami oraz nauczycielami,

  • Bądź w stałym kontakcie z nauczycielem, psychologiem czy pedagogiem szkolnym- wspólnie łatwiej będzie sprostać trudnością,

  • Raczej nie zgadzaj się na to, by dziecko zostawało w domu i opuszczało zajęcia szkolne z powodu najdrobniejszych dolegliwości , oraz unikaj odbierania go ze szkoły, gdy zaistnieje taka sytuacja,

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *