fbpx

Jak napisać dochodową książkę?

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

dochodowa książka

Każdy autor marzy o tym, aby jego dzieło stało się bestsellerem. To, czy rzeczywiście zajmie ono pierwsze miejsca na listach księgarskich, zależy wyłącznie od wolumenu sprzedaży, taki wygeneruje dany tytuł. Jak napisać dochodową książkę, która zdobędzie popularność wśród czytelników?

Dobór odpowiedniego tematu

Na początek skupmy się na najważniejszym aspekcie, czyli na tematyce książki. Musi być ona chwytliwa i dobrze wpisywać się w obecne nastroje społeczne czy trendy czytelnicze. W tym przypadku nie starajmy się na siłę uzupełniać niszy rynkowej – dobrym przykładem jest chociażby książka o tajemnicach starożytnego Egiptu, która – choć ciekawa – nie ma większej szansy na zdobycie popularności. Tymczasem dzieło traktujące o ważnych społecznie tematach może stać się bardzo poczytne. Zastanówmy się, czego oczekują widzowie i w jakiej konwencji literackiej powinny być tworzone książki. Postarajmy się skupić na odbiorcy, a nie na naszych własnych odczuciach czy przeżyciach, choć oczywiście w niektórych przypadkach mogą okazać się one pomocne.

Język, który trafi do czytelnika

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że popularność książki w dużej mierze zależy od języka, jakim jest napisana. Czytelnicy nie lubią dzieł, które pisane są trudnym, niezrozumiałym dla nich językiem. Owszem, mogą one zyskać aprobatę krytyków, lecz niekoniecznie wpiszą się w oczekiwania społeczne. Zastanówmy się, do jakiej grupy chcemy skierować konkretny tekst. Następnie przemyślmy, w jakim języku porozumiewa się ona najczęściej? Czy może dominuje język prosty, wręcz potoczny? A może czytelnicy w danej grupie szukają wysublimowanego słownictwa, które dobrze do nich trafi i pobudzi ich wyobraźnię? Postarajmy się nie łączyć kilku stylów w jednym dziele – prostota raczej nie idzie w parze z elegancją słowa, a czytelnik może poczuć się zawiedziony tego typu mixem, nie mówiąc już o tym, że zwykle tego typu teksty są bardzo trudne w odbiorze.

Najważniejsze jest treść

Autorzy często analizują, jak wiele stron mają najbardziej poczytne i najchętniej kupowane książki. Niestety, nie jest to droga do sukcesu. Ilość stron zależy bowiem między innymi od wielkości czcionki, a to już są kwestie edytorskie, związane z polityką konkretnego wydawnictwa. Autorzy natomiast powinni skupić się tylko i wyłącznie na treści dzieła. Czytelnicy nie lubią długich opisów, które zajmują kilka kartek. Wolą, jeśli w książce coś się dzieje, a akcja toczy się stosunkowo szybko. Opisy, choć ważne, powinny być krótkie i zwięzłe. W przeciwnym razie czytelnik łatwo straci wątek i nie będzie chciał do niego powrócić. Zwróćmy uwagę na fakt, iż najczęściej bestsellery poruszają wiele wątków jednocześnie. Wydaje się to receptą na sukces, jednak te wątki muszą mieć jakiś punkt wspólny, a więc w pewnym momencie się łączyć. Innymi słowy, jeszcze zanim przystąpimy do pisania, musimy dobrze opracować koncepcję całego dzieła. Zróbmy plan, nawet jeśli będziemy go poprawiać co najmniej kilka razy. Pamiętajmy, że dobra książka nigdy nie jest pisana na szybko, bez przemyślenia i większej refleksji.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *