Bardzo dużym utrudnieniem jest nadwrażliwość zmysłu jakim jest węch , gdyż może utrudniać funkcjonowanie. Młodzieniec z taką nadwrażliwością może przesadnie dbać o higienę lub jeżeli jego zapach wyda mu się atrakcyjny , odwrotnie, może również nie tolerować innych przez ich zapach. Dziecko także bez zahamowania może oznajmić drugiej osobie iż jej zapach mu się niepodoba. A więc w jaki sposób możemy pomóc:
-
Unikaj używania perfum lub innych kosmetyków wywołujących u dziecka zachowania niepożądane,
-
Uprzedź nauczyciela/wychowawcę o nadwrażliwości dziecka na zapachy,
Następnym zaburzonym zmysłem jest zmysł smaku. Zaburzenia tego zmysłu przejawiają się bardzo ograniczonym receptorze żywieniowym. Dziecko z zaburzeniami często jada bardzo wybiórczo , czasami zdarza się iż zjada potrawy w o konkretnym kolorze lub o określonej konsystencji. Jest to utrudnienie podczas spotkań towarzyskich, wyjazdów lub wyjść do restauracji, w sytuacjach tego typu warto jest przed wyjście porozmawiać z dzieckiem o dozwolonych zachowaniach. Zaś gdy wizyta będzie dotyczyć rodziny lub kogoś zaprzyjaźnionego , warto przed nią umówić się, że będzie chodź jedna potrawa lubiana przez dziecko. Jest to ważne gdyż w ten sposób uczymy dziecko jeść w obcych miejscach. A więc jak pomóc??
-
Za zjedzenie obiadu daj dziecku nagrodę, na przykład deser,
-
Pozwól wybrać dziecku to co zje. Ustal z nim, że może zrezygnować tylko z jednego dodatku do obiadu, na przykład zje całe mięso z surówką, a zostawi ziemniaki,
-
Pozwól dziecku zdecydować, co będzie na obiad, jeżeli przez dwa dni zjadało wszystko bez marudzenia,
-
Przygotowujcie posiłki wspólnie. Zadbaj o ich atrakcyjny wygląd,
-
Wprowadź system punktowy- ustal z dzieckiem iż na przykład za codzienne zjedzenie obiadu będzie dostawało słoneczko, a za 11 słoneczek nagrodę,
-
Powoli wprowadzaj nowe potrawy oraz nagradzaj dziecko a ich spróbowanie