fbpx

Jak przebiega okres dojrzewania u dziecka z zespołem Aspergera??

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

Okres dojrzewania to czas gdy każda osoba intensywnie się rozwija , oraz buduje poczucie własnej wartości. Utrudnieniem są deficyty które ograniczają możliwość doświadczania przez nastolatków z zespołem Aspergera, rodzice powinni zadbać, by dziecko mogło wyrażać swoje sprzeczne uczucia, zmartwienia, doświadczenia oraz wszelkie niepokoje. Ułatwieniem dla niego w zaakceptowaniu samego siebie jest przyjęcie przez nas przyjęcie odmienności dziecka oraz pogodzenie się z nią. Gdy zachęcamy młodzieńca do rozwijania swoich pasji oraz zainteresowań , dajemy mu sygnał , iż zauważamy w nim co ważne oraz wartościowe.

Gdy nastolatek z zespołem Aspergera nie ma trudności z nauką, a jego osiągnięcia edukacyjne są wysokie, możemy wtedy zaobserwować wtedy jedynie skłonność do nieprawidłowej interpretacji informacji o charakterze abstrakcyjnym i idiomatycznym. Młodzieniec będzie miał trudności z analizą wierzy oraz innych tekstów literackich, tyczy się to również zrozumienia poleceń podczas sprawdzianu, co skutkuje czasem odmową pisania lub, stworzenia pracy nie na temat.

Istotne jest więc ćwiczenie z dzieckiem umiejętności prawidłowego zrozumienia tekstu od najmłodszych lat, gdyż nie powinniśmy oczekiwać że każda szkoła i otoczenie zawsze dostosują się do dysfunkcji naszego dziecka. Dlatego zapoznanie naszego młodzieńca z zespołem Aspergera z najczęściej wykorzystywanymi zwrotami i przenośniami , a także przepracowanie ich z młodzieńcem , ułatwi mu funkcjonowanie w społeczeństwie.

Tak samo jak w innych okresach rozwoju, również w tym ogromnie ważną rolę odgrywa zaspokojenie potrzeb, z racji iż regulują one działanie i zachowanie, oraz odpowiadają jednocześnie za podejmowanie różnych form aktywności.

Wraz z wejściem młodzieńca w okres dojrzewania pojawiają się kłopoty , a mianowicie , kłopoty z kontaktami społecznymi oraz przystosowaniem się do grupy rówieśniczej. Zwarzywszy na burzliwe przemiany hormonalne młodego człowieka, powinniśmy się liczyć z konfliktami na linii dorosły – dziecko. W okresie tym nauczyciele często mają mniejsze możliwości, by poznać dziecko , i w związku z tym problemy z zachowaniem lub nietypowe sposoby uczenie się, mogą być odbierane jako kłopoty emocjonalne lub brak motywacji.

W chwilach wymagających reakcji spontanicznych, takich jak pobyt na stołówce, na sali gimnastycznej lub korytarzu szkolnym, młodzieniec z zespołem Aspergera narażony jest na konflikty z nauczycielami lub innymi uczniami, którzy nie wiedzą o jego specyficznym zachowaniu. Prowadzi to niekiedy do gwałtownych reakcji, ponieważ młodzieniec z zaburzeniami nie potrafi dostrzec drobnych sygnałów wskazujących na narastanie konfliktu.

W starszych klasach gdzie nacisk na dostosowanie się do grupy jest bardzo duży , oraz prawie nie istnieje tolerancja dla inności dziecko z zespołem Aspergera zostaje odepchnięte przez rówieśników lub szkanowane , a nawet prześladowane. Rówieśnicy dostrzegają że dziecko nie potrafi się obronić i często obierają go za obiekt żartów, często również mogą prowokować dziwne reakcje dziecka z zaburzeniami, na przykład lękowe.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *