Gdy nasze dziecko z tym zaburzeniem zaczyna się rozwijać , warto zacząć go obserwować gdyż , możemy dostrzec iż posiada ono inne umiejętności niż reszta dzieci. Niektóre utrudnienia pojawiające się w różnych okresach życia dziecka oraz o różnym natężeniu są normą , lecz uwagę naszą powinny przykuć zachowania które nie są odpowiednie w danej sytuacji oraz jest ich w nadmiarze , a więc:
W okresie niemowlęcym
–niechęć do przytulania się do najbliższych,
–słaby kontakt wzrokowy,
– brak wskazywania na przedmiot zainteresowania, wyciągania rączek po zabawkę lub pokazywaną przez dorosłego zabawkę,
–nadmierne lub słabe reakcje na bodźce dźwiękowe, zapachowe lub dotykowe,
W wieku 2-3 lat
–zaburzenie w rozwoju mowy – jej lawinowy rozwój połączony z trudnościami w rozumieniu, dziwne wyrazy , echolalie , wyrażenia typowe dla języka dorosłych ,
–brak reakcji na własne imię,
–brak zabaw symbolicznych – zabawa uboga , bez naśladowania lub grania różnych ról,
–nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe, zapachowe lub dotykowe,
-duży opór przed zmianami,
–sztywność zachowań,
–fiksacje,
-ograniczona gestykulacja,
-słaba koordynacja ruchowa – niezgrabny, sztywny chód,
–reakcje nieadekwatne do sytuacji – upór, nieustępliwość lub pasywność oraz wycofanie,
W okresie przedszkolnym
–unikanie spontanicznych kontaktów,
-niewłaściwe inicjowanie zabaw z dziećmi, na przekład: bicie, lizanie, wąchanie kolegi,
-nieadekwatność lub powolność,
-wczesne rozpoznawanie cyfr,liter, faktów,
-dziwne reakcje werbalne,
–brak umiejętności podtrzymania prostej rozmowy,
-nieadekwatne reakcje emocjonalne – gniew, agresja, niepokój,
–trudność w zaakceptowaniu zmian, dążenie do stałości,
–specyficzne uzdolnienia oraz zainteresowania, także ciągłe powracanie do tego samego zagadnienia lub tematu w trakcie rozmowy,
–hiperleksja – szybka nauka czytania, często nawet przed zakończeniem rozwoju mowy,
–ruchy stereotypowe,
–zaburzenia motoryki małej: utrudnienia w rysowaniu, kolorowaniu,
–dosłowne rozumienie wszystkich wypowiedzi,
W okresie szkolnym
-trudności z koncentracją uwagi,
–trudności w nauce,
–utrudnienia w radzeniu sobie z nieoczekiwanymi zmianami,
–powierzchowne kontakty z rówieśnikami, trudności w zawieraniu oraz utrzymywaniu przyjaźni,
–odrzucenie przez grupę,
–dobry kontakt z osobami dorosłymi,
–nadruchliwość,
–obsesyjne zainteresowania, pochłaniające cały czas oraz uwagę dziecka, oraz związane z tym zaległości w nauce,
-unikanie kontaktu wzrokowego,
–stereotypie,
–zaburzenia motoryki małej: niewyraźne pismo, niedokładne kolorowanie,
–deficyt w zakresie mowy