fbpx

Jak przebiega rozwój osób z zespołem Aspergera??

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

Gdy nasze dziecko z tym zaburzeniem zaczyna się rozwijać , warto zacząć go obserwować gdyż , możemy dostrzec iż posiada ono inne umiejętności niż reszta dzieci. Niektóre utrudnienia pojawiające się w różnych okresach życia dziecka oraz o różnym natężeniu są normą , lecz uwagę naszą powinny przykuć zachowania które nie są odpowiednie w danej sytuacji oraz jest ich w nadmiarze , a więc:  

W okresie niemowlęcym

niechęć do przytulania się do najbliższych,

słaby kontakt wzrokowy,

brak wskazywania na przedmiot zainteresowania, wyciągania rączek po zabawkę lub pokazywaną przez dorosłego zabawkę,

nadmierne lub słabe reakcje na bodźce dźwiękowe, zapachowe lub dotykowe,

W wieku 2-3 lat

zaburzenie w rozwoju mowy – jej lawinowy rozwój połączony z trudnościami w rozumieniu, dziwne wyrazy , echolalie , wyrażenia typowe dla języka dorosłych ,

brak reakcji na własne imię,

brak zabaw symbolicznych – zabawa uboga , bez naśladowania lub grania różnych ról,

nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe, zapachowe lub dotykowe,

-duży opór przed zmianami,

sztywność zachowań,

fiksacje,

-ograniczona gestykulacja,

-słaba koordynacja ruchowa – niezgrabny, sztywny chód,

reakcje nieadekwatne do sytuacji – upór, nieustępliwość lub pasywność oraz wycofanie,

W okresie przedszkolnym

unikanie spontanicznych kontaktów,

-niewłaściwe inicjowanie zabaw z dziećmi, na przekład: bicie, lizanie, wąchanie kolegi,

-nieadekwatność lub powolność,

-wczesne rozpoznawanie cyfr,liter, faktów,

-dziwne reakcje werbalne,

brak umiejętności podtrzymania prostej rozmowy,

-nieadekwatne reakcje emocjonalne – gniew, agresja, niepokój,

trudność w zaakceptowaniu zmian, dążenie do stałości,

specyficzne uzdolnienia oraz zainteresowania, także ciągłe powracanie do tego samego zagadnienia lub tematu w trakcie rozmowy,

hiperleksjaszybka nauka czytania, często nawet przed zakończeniem rozwoju mowy,

ruchy stereotypowe,

zaburzenia motoryki małej: utrudnienia w rysowaniu, kolorowaniu,

dosłowne rozumienie wszystkich wypowiedzi,

W okresie szkolnym

-trudności z koncentracją uwagi,

trudności w nauce,

utrudnienia w radzeniu sobie z nieoczekiwanymi zmianami,

powierzchowne kontakty z rówieśnikami, trudności w zawieraniu oraz utrzymywaniu przyjaźni,

odrzucenie przez grupę,

dobry kontakt z osobami dorosłymi,

nadruchliwość,

obsesyjne zainteresowania, pochłaniające cały czas oraz uwagę dziecka, oraz związane z tym zaległości w nauce,

-unikanie kontaktu wzrokowego,

stereotypie,

zaburzenia motoryki małej: niewyraźne pismo, niedokładne kolorowanie,

deficyt w zakresie mowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *