fbpx

Jak u dziecka z zespołem Aspergera objawiają się utrudnienia związane ze wzrokiem oraz dotykiem??

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

Do widzenia przedmiotów a także odbierania bodźców świetlnych służy nam oko. Narząd ten umożliwia nam to dzięki części składowych ośrodkowego układu nerwowego takich jak: aparat optyczny wraz z siatkówką oraz nerwu wzrokowego. Jeżeli jednak niedostateczną wrażliwością u dziecka objęty będzie wzrok , to możemy zaobserwować następujące objawy:

  • machanie palcami ,obracanie oraz manipulowanie przedmiotami bardzo blisko oczu,

  • rozrzucanie przedmiotów, wpatrywanie się w światło,

  • skargi na niewyraźne widzenie,

  • nadwrażliwość na niektóre kolory, wrażenie, że rażą w oczy- dotyczy to również koloru jedzenia (z drugiej strony może mieć to podłoże na świetny zmysł plastyczny a także precyzyjne odbieranie barw)

W przypadku nadwrażliwości pojawią się zachowania takie jak:

  • fascynacja wprawianymi w ruch, kręcącymi się zabawkami,

  • patrzenie przez szczeliny, dziurki,

  • wyraźna niechęć do ostrego światła,

  • kłopoty ze snem światło zapalone gdzieś w mieszkaniu powoduje trudności z zasypianiem, budzi dziecko, a gdy do tego dołączymy lęk przed ciemnością ,pojawia się olbrzymia przeszkoda,

A więc w jaki sposób możemy pomóc:

  • unikaj ostrego światła, zwłaszcza jarzeniowego,

  • kup dziecku okulary przeciwsłoneczne,

  • zbadaj dziecku wzrok,

  • zadbaj o to by w nocy w pokoju dziecka była zapalona lampka dająca delikatne światło, na przykład kolorowe,

Następnym zaburzonym zmysłem, jest zmysł który wykorzystuje liczne zakończenia nerwowe znajdujące się w skórze. To dzięki tym receptorom czuciowym jesteśmy w stanie zarejestrować dotyk, ciepło, zimno oraz bodźce czuciowe. Rozmieszczenie tych receptorów w skórze jest bardzo różne w związku z czym poszczególne partie wykorzystują inną wrażliwość na bodźce. Przez co wrażenia dotykowe mogą być różne w odbiorze, na przykład intensywne, nieprzyjemne lub bolesne. Dlatego dzieci , które są nadwrażliwe na dotyk, mogą unikać pewnych doznań oraz sytuacji które są przez społeczeństwo uznawane za normalne. Dzieci te unikają sytuacji w których ich się dotyka, unikają przytulania, głaskania obejmowania, całowania. Utrudnienia pojawiają się także podczas ubierania się lub zmiany temperatury otoczenia. Ponadto wizyta u dentysty, badanie lekarskie lub badanie diagnostyczne takie jak EKG, EEG, pobranie krwi mogą wywołać strach, przerażenie lub gwałtowny protest, utrudnieniem może być także wizyta u fryzjera. Nadwrażliwość dziecka możemy również zaobserwować gdy dziecko powinno umyć zęby, dziecko niechętnie będzie dotykać mas plastycznych, żelu, zwierząt. Jeżeli jednak dziecko będzie miało niedowrażliwość, wtedy możemy zaobserwować:

  • brak reakcji na ból, wręcz szukanie wrażeń dotykowych,

  • zachowania agresywne- drapanie gryzienie się, uderzanie na przykład głową w ścianę,

  • dotykanie, poklepywanie, pocieranie lub drapanie własnego ciała, dotykanie wielu przedmiotów oraz skupianie na tym uwagi,

  • poszukiwanie bliskiego kontaktu z ludźmi: obejmowanie, ściskanie, głaskanie, przytulanie się, zabawy palcami, pocieranie ubrania itp. ,

Niedowrażliwość jest bardzo niebezpieczna, gdyż dziecko nie sygnalizuje że dzieje się coś złego, w rezultacie dziecko może znaleźć się w szpitalu.

A więc w jaki sposób możemy pomóc??

  • uprzedzaj o dotyku (przynajmniej na początku): „czy mogę Cię pogłaskać”

  • znajdź zaprzyjaźniony salon fryzjerski,

  • rozważ potrzebę terapii SI (integracji sensorycznej),

  • modeluj rozmowy poprzez trening w domu,

  • w chwili gdy zobaczysz zachowania autoagresywne, odwracaj uwagę dziecka,

  • baw się z dziećmi w masażyki,

  • uważaj na zmiany zachowania dziecka, zwłaszcza gdy ma ono obniżoną wrażliwość,

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *