Warunki jakie dziecko z zespołem Aspergera powinno mieć zapewnione są bardzo istotne, gdyż jeżeli są one niedostosowane nie tylko nie sprzyjają uzyskiwaniu przez dziecko dobrych efektów , lecz szkodzą także dla jego postawy , zdrowia , wzroku.
Istotnym jest więc aby dziecko miało wyznaczone stałe miejsce do odrabiania lekcji, gdyż dziecko traci wówczas mniej czasu oraz energii na przystosowanie się oraz przygotowanie do pracy. Jakiekolwiek zmiany skutkują rozproszeniem uwagi dziecka ,dlatego stałość miejsca odrabiania prac domowych jest bardzo ważna ,a w szczególności dla młodszych , które nawyki pracy umysłowej dopiero zaczynają się wytwarzać. Dziecko z ZA będzie samo dążyło do tego by miało stałe miejsce nauki, ponieważ każda taka zmiana będzie niesie za sobą wzmożonego niepokoju. Wybierając odpowiednie miejsce dla dziecka do pracy w domy powinniśmy w miarę możliwości uwzględnić właściwości indywidualne dziecka. Miejsce pracy dziecka z zespołem Aspergera powinno zachęcać do podjęcia wysiłku.
Odrabianie lekcji prze dziecko, szczególnie młodsze, nie powinno zająć dłużej niż godzinę lub dwie. Należy także pamiętać że czas odrabiania lekcji zależy od dziecka , a dokładniej od jego uzdolnień , umiejętności koncentracji uwagi , od tego co wyniosło z lekcji oraz od sprawności pracy. Możliwe są sytuacje w których dziecko siedzi nad książkami bardzo długo i niewiele się nauczy , lub krótko i świetnie wszystko odrobi. Jednak są też inne sytuacje , gdy dziecko długo siedzi i się uczy, a w skutku osiąga dobre wyniki, z racji iż uczy się solidnie , dokładnie robiąc to czasami z zamiłowaniem.
Niekiedy jednak pomoc rodzica może okazać się niezbędna, lecz nie powinien on zanadto i natarczywie ingerować w lekcje dziecka , ponieważ może tym sposobem go przytłoczyć. Powinniśmy dążyć do jak największej samodzielności dziecka, dlatego powinniśmy dyskretnie obserwować młodzieńca.
Są również chwile w których dziecko nie potrafi wykonać ćwiczenia , rozwiązać zadania , i oczekuje pomocy nie w organizacji procesu pracy , lecz w zrozumieniu przerabianego materiału. Pomoc powinniśmy udzielać dziecku tylko w sytuacjach kiedy n prawdę jest ona konieczna, ponieważ jeżeli młodzieniec dostrzeże to że jesteśmy skłonni bardzo mu pomagać, to jest możliwość że to wykorzysta. Warto jest więc ustalić zasady pomocy rodziców przy odrabianiu lekcji, należy zatem uzgodnić które zadania dziecko odrabia samodzielnie, a które przy pomocy rodziców.
Przydatne metody:
Nagrody za stosowanie się do zasad odrabiania lekcji, na przykład:
-
czas na komputerze lub oglądanie telewizji,
-
wyjście o kolegi lub na podwórko,
-
spędzanie wolnego czasu z rodzicami,
-
słodycze,
„Pudło szkolne” – może być wykorzystywane podczas nauki przez dzieci z zaburzeniami koncentracji. Gdy dziecko wróci ze szkoły wrzucamy do niego zawartość plecaka. Kolejno ustalamy kolejność odrabiania lekcji po czym po kolei wyciągamy z pudła potrzebne podręczniki wraz z zeszytami, wstępnie po odrobieniu lekcji są odkładane na półkę.
Lista rzeczy do zrobienia – tworzymy listę przedmiotów szkolnych, zadań do zrobienia, a po wykonaniu danego zadania odhaczamy je na liście z adnotacją, czy zostało odrabiane zgodnie z zasadami. Natomiast starszemu dziecku warto postawić kalendarz do tworzenia list. Zapisywać w nim można nadchodzące sprawdziany oraz prace pisemne z odległym terminem oddania. Warto również by młodzieniec nosił do szkoły kalendarz , gdyż wtedy będzie na bieżąco uzupełniał zapowiedziane wydarzenia.
Nadrabianie zaległości – należy również ustalić z nauczycielem, iż młodzieniec będzie nadrabiać zaległości na przykład w weekend, gdyż młody człowiek jest tak zmęczony po szkole, iż nie wszystkie zaległości będzie w stanie odrobić.
Mapy myśli – jedno z niekonwencjonalnych rozwiązań , które warto zastosować , ucząc się w domu. Mapy myśli należ sporządzać , z następującymi zasadami:
-
w centrum umieszczamy zagadnienie główne,
-
główne idee przedstawiamy w postaci odgałęzień wychodzących z środka,
-
pojęcia powinny być zapisywane większymi literami niż zagadnienia drugorzędne,
-
na danej linii piszemy tylko jedno słowo – pozwala to mózgowi na większą swobodę tworzenia wyrazów, gdyż z każdym z nich można mieć wiele skojarzeń,
-
używamy różnorodnych liter drukowanych, małych lub dużych, lub ich kombinacji,
-
słowa piszemy na liniach – dzięki temu , obraz który ma mózg zapamiętać, jest wyraźny,
-
linie powinny łączyć się ze sobą ( pomaga to w tworzeniu skojarzeń). Każda z połączonych linii powinna mieć taką samą długość jak znajdujące się na niej słowo lub rysunek, pomaga to w kojarzeniu i zaoszczędza miejsce,
-
umieszczamy tyle rysunków, ile się zmieści – w ten sposób angażujemy do pracy cały mózg i ułatwiamy sobie zapamiętywanie , umieszczany na mapie rysunek wart jest tysiąc słów,
-
gdziekolwiek się da , różnicujemy wielkość umieszczanych napisów i rysunków – łatwiej jest zapamiętać to co się wyróżnia,