Szkoła jest miejscem, w którym każde dziecko spędza większość swojego czasu, dla dziecka z ZA z racji iż ma ono zaburzoną sferę poznawczą napotyka ono także liczne trudności. Uczy się ono relacji międzyludzkich , zabawy z róweśnikami oraz współpracy z innymi.Z racji iż rodziców nie ma w szkole ważna jest współpraca rodziców z nauczycielami.
Kiedy u naszego dziecka zotaje zdjagnozowany zespół Aspergera , należy mu zapewnić odpowiednie warunki nauki , w szkole lub przedszkolu. Diagnoza ta uprawnia do otrzymania z poradni pedagogiczno-psychologicznej orzecznia o potrzebie kształcenia specjalnego.W tym dokumencie są określone między innymi warunki nauki dziecka w szkole i zalecenia pracy z nim.
Dokument określa:
-
zalecaną formę kształcenia- nauka w szkole masowej w klasie integracyjnej lub ogólnodostępnej, nauczanie indywidualne,
-
czas trwania nauki- najczęściej jest podział na poszczególne etapy edukacyjne,
-
rodzaj dysfunkcji dziecka,
-
mocne strony dziecka, wskazania do pracy nad usprawnieniem zaburzonych funkcji, formy terapii,
Mimo iż rodzice dziecka mogą zabiegać o orzeczenie dla swojego dziecka to nie zawsze jest ono niezbędne. Niektóre dzieci funkcjonują wystarczająco dobrze, by poradzić sobie w pierwszych latach edukacji. Są one trochę inne , oraz trzymają się na uboczu czasem lecz jeżeli trafią na dobrego pedagoga, to ten pomoże im w integracji z rówieśnikami. Dzięki akceptacji , zrozumieniu oraz wsparciu , dzieci z dysfunkcjami mają ogromną szansę na dobre funkcjonowanie, a więc warto jest czasami posłać dziecko do szkoły bez orzeczenia. Dobrze jest jednak przed posłaniem dziecka do szkoły porozmawiać z pedagogiem o problemach, jakie mogą się pojawić, warto każdy przypadek rozpatrywać indywidualnie , oraz niie należ się kierować opiniami osób które nie znają dogłębnie tematu.
Jeżeli jednak młody człowiek uczy się w szkole publicznej , to jego dysfunkcje mogą być na początku niezauważalne. Dziwne zachowania dziecka z ZA bywają postrzegane jak pewna odmienność lub są uznawane za niegrzeczność, nieposłuszeństwo, krnąbrność. Jest to zależne od tolerancji rówieśników.
Pierwszą szkołą do której dziecko się najczęściej udaje jest przedszkole , jest to również miejsce w którym bardzo często jego deficyty zostają zauważone. Kiedy dziecko nawiązuje różne znajomości i zaczyna przynależeć do grupy rówieśniczej, jego świat przestaje być już aż tak bardzo ułożony, jak ono by chciało , w nowym środowisku panują z góry ustalone zasady, do których trzeba się dostosować, jest głośno i są różne zapachy.
Zmiany z którymi się mierzyć , mogą spowodować pojawienie się lub nasilenie trudności społecznych. Ponadto rodzice mogą być zaskoczeni opinią nauczyciela o zachowaniu ich dziecka, a tylko wystąpienie problemów jest dla nich zdumiewające.
Powinniśmy jednak wziąć pod uwagę co mówią nauczyciele , gdyż niektóre symptomy nasilają się dopiero w środowisku innym niż domowe. Ważna jest również współpraca rodziców z nauczycielem, ponieważ szkoła do której uczęszcza jest miejscem, w którym można naprawdę dużo wypracować z dzieckiem. Dzięki pedagogowi który jest zorientowany w zespole Aspergera , dziecko ma łatwiejszy start w szkole.
Gdy dziecko osiągnie wiek szkolny , rodzice stają przed trudnym zadaniem a mianowicie , przed wyborem placówki. Młodzieniec z zespołem Aspergera może się uczyć w szkole rejonowej w zwykłej klasie lub w szkole z klasami integracyjnymi. W szczególnych sytuacjach dziecko otrzymuje nauczanie indywidualne. W każdym z tych rozwiązań są dobre lub złe strony. Najlepszym rozwiązaniem dla naszego dziecka jest klasa integracyjna , ponieważ jest w niej dodatkowy nauczyciel.
Dobrym rozwiązaniem jest również nauka w małej szkole, w klasie , gdzie jest niewielu uczniów.