Gdy dziecko z zespołem Aspergera uczęszcza do szkoły szuka w niej przyjaźni , oraz chce przynależeć do grupy, jednakże nie umie osiągnąć tego celu. Nie potrafi ubierać się modnie oraz posługiwać się slangiem młodzieżowym , co wzmacnia problemy z zachowaniem przybierających formę wybuchów , przez co wzmacnia się poczucie wykluczenia.
Depresja kojarzy się ze smutkiem, przygnębieniem, apatią, lecz w okresie dojrzewania objawy te mogą być niezauważalne. Choroba może rozwijać się jako dolegliwości fizyczne , takie jak bóle głowy lub brzucha , ponadto w zachowaniu można dostrzec również arogancje, agresje czy abnegacje, obniżenie wyników w nauce lub huśtawkę nastrojów.
Depresja u nastolatków jest tak silna że może odebrać nastolatkowi sens życia i nadzieje , oraz prowadzić do prób samobójczych.
Młodzież z zespołem Aspergera często popada w depresję. Sygnałami ostrzegawczymi są :
-
zaniedbywanie obowiązków szkolnych i domowych oraz higieny osobistej,
-
izolowanie się,
-
przesiadywanie w ciemnym, zamkniętym pokoju,
-
większa niż zwykle senność,
-
nasilenie lub pojawienie się lęków i natręctw,
Jeżeli rodzice zobaczą dość szybko niepokojące zmiany powinni natychmiast skontaktować się z lekarzem lub terapeutą, oraz skonsultować z nimi niepokojące zmiany. Jeżeli zareagujemy dość szybko na te niepokojące zmiany , może okazać się że wystarczy tylko zwiekszona uwaga oraz kilka wizyt u terapeuty. Nie bez powodu jest dbałość o kontakt rodzic dziecko , nawet niechęć do aktywności nie powinna być powodem do do rezygnacji z prób spędzenia wspólnego czasu wspólnie. Będzie to trudne lecz pozwoli oderwać dziecku się od destrukcyjnych myśli.
U dziecka z diagnozą zespołu Aspergera , szybkie dostrzeżenie zmian może być utrudnione , ponieważ młodzieniec często żyje w swoim świecie oraz sam sobie nie zdaje sprawy z przyczyny pogorszającego się nastroju.
W szkole średniej ponownie pojawia się większa tolerancja , można więc się spodziewać poprawy sytuacji.
Gdy uczeń z ZA ma dobre wyniki w nauce , to może mu to zapewnić pewną popularność i respekt ze strony kolegów. Ponadto , dzięki dużej wiedzy w konkretnym temacie , może zaimponować rówieśnikom.
Dlatego jeżeli widzimy że dziecko pasjonuje się szczególnie wybraną dziedziną , to spróbujmy mu w tym pomóc poprzez zapisanie je zajęcia dodatkowe związane z daną dziedziną. Osoba z ZA ma wówczas szansę spotkać rówieśników , i znaleźć z nimi wspólny język , co jest istotne w rozwoju sfery społecznej.
Nieodłącznym elementem dojrzewania jest zainteresowanie płcią przeciwną, oraz zaangażowanie uczuciowe. W relacjach tych bardzo dużo opiera się na mowie ciała ,intuicji ,niedomówieniach , a więc na wszystkim tym z czym dziecko z zespołem Aspergera ma trudność.
Gdy dziecko z zaburzeniami dorasta pojawiają się także trudności w sferach które na początku na pozór niewiele mają wspólnego z relacjami międzyludzkimi, jednakże mają na nie ogromny wpływ. Dokładniej ujmując chodzi tu o sferę dbania o wygląd i higienę osobistą, jednak możemy tu zaobserwować dwie skrajności , całkowity brak dbałości o tę sferę, oraz nadmierną dbałość związane z nadwrażliwością.