Na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego indywidualnego lub lub opinii psychologiczno-pedagogicznej nauczyciel powinien dostosować wymagania szkolenia do potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych ucznia a także jego możliwości psychofizycznych. Jednak gdy młodzieniec nie posiada ani opinii , ani orzeczenia , a z obserwacji wynika iż dostosowanie jest wymagane ,należy to zrobić na podstawie przepisów dotyczących zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Najlepszą formą kształcenia dla dzieci z zaburzeniami jest klasa integracyjna. Dzięki tej formie kształcenia dziecko z ZA uczy się funkcjonowania wśród innych.
Ponadto osoby z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, mają możliwość o ubieganie się o darmowy dowóz a także opieką do najbliższej szkoły.
W przypadku gdy dowóz do szkoły jest organizowany przez rodziców środkami transportu publicznego, otrzymują oni zwrot środków z dojazdu, które są pokrywane przez gminę.
W Polsce oświata finansowana jest z budżetu Państwa, w każdym roku samorządy terytorialne otrzymują subwencję oświatową , z której finansowane są wynagrodzenia dla pracowników oświaty, oraz pokrywane są koszty wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i nauczania indywidualnego.
Podział pięniedzy na potrzeby edukacyjne dzieci z deficytami odbywa się na podstawie algorytmu, który bierze ilość dzieci potrzebujących wsparcia, oraz skalę utrudnienia z jakim mamy do czynienia:
-
upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim,
-
niepełnosprawność ruchowa, z zaburzeniami psychicznymi,
-
upośledzenie umysłowe w stopniu głębokim z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z autyzmem,
Mimo zgłaszania przez dyrektora liczby uczniów z orzeczeniem , to nie ma pewności że pieniądze zostaną przekazane na konto szkoły, środki te wydawane są w sposób dowolny , z racji na przepisy dotyczących finansów publicznych oraz dochodów jednostek samorządu terytorialnego.
Rodzice/opiekunowie dziecka mogą wymagać stosowania się do zaleceń z orzeczenia, ponieważ ich realizacja objęta jest nadzorem pedagogicznym.
Utrudnienia w nauce nie mogą dotyczyć problemów organizacyjnych oraz braku umiejętności skupienia uwagi, dzieci z deficytami często nie zauważają upływającego czasu. Z racji na to dziecko ma zaburzoną orientację allo psychiczną, oraz bardzo trudno jest mu zaplanować swój czas.
W tych kwestiach dziecko opiera się tylko na przypomnieniach rodzica. Istotne są wszelkie próby i poszukiwanie metod nauczania młodzieńca gospodarowania własnym czasem.
Należy także od najmłodszych lat uczyć dziecka korzystania z kalendarza, ponieważ metoda ta okazuje się skuteczna pod warunkiem , iż początkowo będziemy pilnować, by dziecko spoglądało na kalendarz każdego dnia zapisywało kolejne zadania i zapisywało terminy.