fbpx

Rozwój mowy u dziecka z zespołem Aspergera

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

Mowa jest bardzo ważną umiejętnością w życiu każdego człowieka ponieważ to właśnie dzięki niej komunikujemy się z innymi ludźmi. Dzieci z tymi zaburzeniami mówią w sposób zmienny , lecz utrudnienia stanowią:

  • nieodpowiednia intonacja, tempo wraz z głośnością,

Osoby z tym zaburzeniem posiadają również bardzo duży zasób słownictwa, co sprawia iż podczas rozmowy z nim interlokutor ma wrażenie że rozmawia nie z dzieckiem tylko z osobą dorosłą. Dzieci z zespołem Aspergera mogą długo nie mówić , tylko pokazywać palcem przedmioty które chcą dostać. Ważne jest by nie poddawać się oraz nie dać się zwieść opowieściom typu „chłopcy tak mają, oni zawsze mówią później niż dziewczynki, nie ma się czym martwić”. Im wcześnie zdiagnozujemy zaburzenia mowy , oraz rozpoczniemy terapię tym lepiej dla dziecka. Niektóre dzieci zdolność mówienia opanowują bardzo szybko wręcz lawinowo, a gdy zaczynają mówić to pełnymi zdaniami. Słownictwo którym się posługuje niejednokrotnie zaskakuje dorosłych , w niektórych przypadkach zdarza się iż dziecko mówi płynnie nim zacznie sprawnie chodzić. W przypadku gdy dziecko wykazuje znajomość bardzo wyszukanego słownictwa to nie oznacza że jego umiejętność rozumienia wypowiedzi jest również na wysokim poziomie. Dziecko z zaburzeniami ma również utrudnienia w pojmowaniu całych zdań, ponadto potrafi mówić dużo oraz długo na temat który go interesuje, nie zwracając uwagi że kolegę to nie interesuje. Charakterystyczne dla dziecka z zespołem Aspergera jest tworzenie nazw dla przedmiotów , wymyślają również zupełnie nowe słowa by nazwać czynności oraz przedmioty lub je sklasyfikować. Dzieciom z tymi zaburzeniami trudność także sprawia rozumienie przenośni , znaczeń niedosłownych dlatego mówiąc do nich powinniśmy zwracać uwagę na słowa. Niekiedy dokładne wykonanie polecenia przez dziecko wywołuje w rodzicach zdziwienie a także frustracje lub podejrzenia , iż dziecko jest złośliwe lub bezczelne. Każde dziecko we wczesnym etapie rozumie wszystko dosłownie , lecz z czasem u dzieci bez zaburzeń to ustaje oraz można z nimi żartować. Zaś u dziecka z zespołem Aspergera nie jest to aż tak szybkie zaczyna się to ujawniać dopiero w trakcie terapii. Przed rozpoczęciem terapii jest to bardzo trudne. U dziecka z zespołem Aspergera pojawiają się również inne trudności związane z czytaniem między wierszami lub rozumieniem żartów , należy więc obserwować w jaki sposób dziecko reaguje na żarty. Dobrze jest również przeformułować zdanie podczas rozmowy , nie należy jednak popadać w przesadę.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *