fbpx

Rozwój w sferze społecznej dziecka z zespołem Aspergera

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

Jednym z utrudnień osób z zespołem Aspergera są utrudnienia w rozwoju umiejętności społecznych. Utrudnienia te mogą dotyczyć zainteresowań, wykonywanych czynności, emocji, zdolności komunikacyjnych oraz umiejętności poznawczych.

Zainteresowania

  • specyficzne, izolowane- oparte raczej na mechanicznym zapamiętywaniu, a nie na rozumieniu, nie są typowe dla danej grupy wiekowej,

  • sztywne- dziecko potrafi bez końca mówić na interesujący je temat, nie dostrzegając iż, na przykład nudzi kolegę,

Pasje

  • wybrane(często bardzo wąskie) dziedziny wiedzy oraz konsekwentne gromadzenie informacji na te tematy, takie jak dinozaury , straż pożarna, telefony komórkowe, broń średniowieczna,

  • układami a także wzorami (na przykład układami matematycznymi lub scalonymi, liczbami, kształtami, numerami tablic rejestracyjnych, gatunkami zwierząt, markami samochodów, tytułami filmów, rozkładami jazdy autobusów itp.,

Wykonywanie specyficznych czynności

  • tworzenie skomplikowanych rytuałów oraz zachowań rutynowych, których pominięcie powoduje frustracje,

  • bawienie się tylko w wybrane zabawy,

  • dążenie do powielania tego samego schematu zachowań,

  • chęć używania przez cały czas wyłącznie tych samych przedmiotów,

  • unikanie zmiany miejsca zabawy,

Emocje

u dzieci z tym zaburzeniem odbiegają od normy rozwojowej, możemy zaobserwować takie zachowania jak:

  • unikanie zabawy z innymi dziećmi , nawet jeśli zapraszają,

  • nie dostrzeganie potrzeb oraz emocji innych dzieci,

  • nie odwzajemnianie uśmiechu,

  • nie okazywanie empatii,

  • brak dostosowania zachowania do zaistniałej sytuacji,

  • zbyt gwałtowne reakcje,

  • gwałtowne huśtawki nastroju,

Zdolności komunikacji

są słabo rozwinięte, w związku z czym dziecko z zespołem Aspergera:

  • zbyt dosłownie rozumie komunikaty- nie pojmuje metafor, żartów, ironii, sarkazmu,

  • ma problemy z kontynuowaniem rozmowy,

  • wysławia się w sposób pedantyczny,

  • posługuje się specyficznym , nienaturalnym tonem głosu, często brakuje modulacji głosu lub jest ona przesadna, jakby „wyuczona”,

  • często podczas rozmowy telefonicznej nie jest pewne , kiedy jest jego kolej mówienia lub wręcz unika takich rozmów,

  • sztywno trzyma się instrukcji , reguł( często pilnuje, aby inni również postępowali w ten sposób),

  • trudności w odczytaniu sygnałów niewerbalnych,

Umiejętności poznawcze

rozwijają się w specyficzny sposób, w związku z czym osoba z tym zaburzeniem:

  • czyta książki głównie w celu „kolekcjonowania” informacji, faktów czy wydarzeń, nie interesuje się fikcją literacką,

  • ma sztywny sposób myślenia, uczy się schematycznie , generalizuje wyuczone umiejętności,

  • nie posiada wyobraźni niezbędnej do zabawy z rówieśnikami,

  • koncentruje się na nieistotnych w danej sprawie szczegółach oraz detalach, których inni czasem nie dostrzegają,

Dziecko z zespołem Aspergera często może wydawać się:

  • zestresowane – nie jest pewne, czego się od niego oczekuje oraz skąd nadejdzie kolejna porażka,

  • nastawione na jednolitość oraz rytualne zachowanie – każda zmiana oznacza z trudem przyswojone strategie stają się bezużyteczne,

  • rozkojarzone – ma trudności ze skupieniem się nad czymś , czego nierozumie,

  • niemiłe” lub „źle wychowane” – nie rozumie zasad prowadzenia rozmowy,

  • zainteresowane przedmiotami, a nie osobami,

  • oddalone od rówieśników – często jest przez nich odrzucone , zwykle stoi obok grupy,

  • nieobecne-zajmuje się głównie swoimi sprawami,

  • zdystansowane do rodziców oraz opiekunów – unika patrzenia w oczy, przytulania , głaskania,

Pamiętać należy iż, nie ma dwóch takich samych osób z zespołem Aspergera, z tymi samymi objawami. Jednak jeśli jakieś zachowanie naszego dziecka wzbudzi zaniepokojenie oraz dostrzeżemy iż jest odmienne , lub utrudnia mu życie , to oznacza to że powinniśmy się zgłosić do specjalisty.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *