Jednym z utrudnień osób z zespołem Aspergera są utrudnienia w rozwoju umiejętności społecznych. Utrudnienia te mogą dotyczyć zainteresowań, wykonywanych czynności, emocji, zdolności komunikacyjnych oraz umiejętności poznawczych.
Zainteresowania
-
specyficzne, izolowane- oparte raczej na mechanicznym zapamiętywaniu, a nie na rozumieniu, nie są typowe dla danej grupy wiekowej,
-
sztywne- dziecko potrafi bez końca mówić na interesujący je temat, nie dostrzegając iż, na przykład nudzi kolegę,
Pasje
-
wybrane(często bardzo wąskie) dziedziny wiedzy oraz konsekwentne gromadzenie informacji na te tematy, takie jak dinozaury , straż pożarna, telefony komórkowe, broń średniowieczna,
- układami a także wzorami (na przykład układami matematycznymi lub scalonymi, liczbami, kształtami, numerami tablic rejestracyjnych, gatunkami zwierząt, markami samochodów, tytułami filmów, rozkładami jazdy autobusów itp.,
Wykonywanie specyficznych czynności
-
tworzenie skomplikowanych rytuałów oraz zachowań rutynowych, których pominięcie powoduje frustracje,
-
bawienie się tylko w wybrane zabawy,
-
dążenie do powielania tego samego schematu zachowań,
-
chęć używania przez cały czas wyłącznie tych samych przedmiotów,
-
unikanie zmiany miejsca zabawy,
Emocje
u dzieci z tym zaburzeniem odbiegają od normy rozwojowej, możemy zaobserwować takie zachowania jak:
-
unikanie zabawy z innymi dziećmi , nawet jeśli zapraszają,
-
nie dostrzeganie potrzeb oraz emocji innych dzieci,
-
nie odwzajemnianie uśmiechu,
-
nie okazywanie empatii,
-
brak dostosowania zachowania do zaistniałej sytuacji,
-
zbyt gwałtowne reakcje,
-
gwałtowne huśtawki nastroju,
Zdolności komunikacji
są słabo rozwinięte, w związku z czym dziecko z zespołem Aspergera:
-
zbyt dosłownie rozumie komunikaty- nie pojmuje metafor, żartów, ironii, sarkazmu,
-
ma problemy z kontynuowaniem rozmowy,
-
wysławia się w sposób pedantyczny,
-
posługuje się specyficznym , nienaturalnym tonem głosu, często brakuje modulacji głosu lub jest ona przesadna, jakby „wyuczona”,
-
często podczas rozmowy telefonicznej nie jest pewne , kiedy jest jego kolej mówienia lub wręcz unika takich rozmów,
-
sztywno trzyma się instrukcji , reguł( często pilnuje, aby inni również postępowali w ten sposób),
-
trudności w odczytaniu sygnałów niewerbalnych,
Umiejętności poznawcze
rozwijają się w specyficzny sposób, w związku z czym osoba z tym zaburzeniem:
-
czyta książki głównie w celu „kolekcjonowania” informacji, faktów czy wydarzeń, nie interesuje się fikcją literacką,
-
ma sztywny sposób myślenia, uczy się schematycznie , generalizuje wyuczone umiejętności,
-
nie posiada wyobraźni niezbędnej do zabawy z rówieśnikami,
-
koncentruje się na nieistotnych w danej sprawie szczegółach oraz detalach, których inni czasem nie dostrzegają,
Dziecko z zespołem Aspergera często może wydawać się:
-
zestresowane – nie jest pewne, czego się od niego oczekuje oraz skąd nadejdzie kolejna porażka,
-
nastawione na jednolitość oraz rytualne zachowanie – każda zmiana oznacza z trudem przyswojone strategie stają się bezużyteczne,
-
rozkojarzone – ma trudności ze skupieniem się nad czymś , czego nierozumie,
-
”niemiłe” lub „źle wychowane” – nie rozumie zasad prowadzenia rozmowy,
-
zainteresowane przedmiotami, a nie osobami,
-
oddalone od rówieśników – często jest przez nich odrzucone , zwykle stoi obok grupy,
-
nieobecne-zajmuje się głównie swoimi sprawami,
- zdystansowane do rodziców oraz opiekunów – unika patrzenia w oczy, przytulania , głaskania,
Pamiętać należy iż, nie ma dwóch takich samych osób z zespołem Aspergera, z tymi samymi objawami. Jednak jeśli jakieś zachowanie naszego dziecka wzbudzi zaniepokojenie oraz dostrzeżemy iż jest odmienne , lub utrudnia mu życie , to oznacza to że powinniśmy się zgłosić do specjalisty.