fbpx

Utrudnienia w procesie stawiania diagnozy dotyczącej zespołu Aspergera

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

Zdarza się iż, nasze dziecko otrzymuje diagnozę , która nie jest według nas zgodna ze stanem dziecka, w takich sytuacjach nie należy obawiać się zmiany lekarza , nie jest czymś złym potwierdzenie diagnozy u innego specjalisty. Zdarza się jednak , iż prawidłowa diagnoza zostaje wystawiona dopiero po kilku latach odwiedzin różnych specjalistów. Osoba stawiająca diagnozę dotyczącą zespołu Aspergera , powinna odróżnić go od zaburzeń takich jak:

  • autyzm wysokofunkcjonujący,

  • autyzm atopowy,

  • zaburzenia sematyczno-pragmatyczne,

  • dziecięce zaburzenie dezintegracyjne,

  • schizofrenia dziecięca,

  • zespół łamliwego chromosomu X,

  • zespół Tourette’a,

  • zatrucie metalami ciężkimi,

  • upośledzenie umysłowe,

  • FAS- zespół alkoholowy płodu,

Podczas odróżniania tych zaburzeń mogą z nimi współwystępować również zaburzenia które utrudniają rozpoznanie zespołu Aspergera, takie jak:

  • ADHD,

  • zaburzenia lękowe,

  • zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne,

  • zaburzenia zachowania,

  • zaburzenia depresyjne,

  • mutyzm wybiórczy,

  • zaburzenia tikowe,

  • uzależnienia(na przykład od komputera),

  • padaczka,

Podobne zaburzenia wymienione wyżej oraz współwystępujące przy nich zaburzenia, nie wyczerpują jednak listy. Ich wymienienie ma na celu zasygnalizowanie, jak trudna jest diagnoza tego zaburzenia , z tego też powodu wszelkie testy wraz z badaniami pomagające wykluczyć inne zaburzenia oraz wytyczyć odpowiedni tor diagnozy, są bardzo istotne. Najistotniejsza jest jednak praca z objawami , czym wcześniej dziecko trafi na terapię indywidualną lub grupową tym łatwiej oraz szybciej zostanie postawiona diagnoza, a zarazem możliwe będzie dostrzeżenie zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ważna jest również klasyfikacja , a jedną z nich jest klasyfikacja DSM-4. Według niej do stwierdzenia zespołu Aspergera u dziecka wymagane jest wystąpienie następujących objawów:

a) co najmniej 2 z poniższych zaburzeń w relacjach społecznych

  • trudności w zachowaniach niewerbalnych( na przykład w nawiązaniu oraz utrzymaniu kontaktu wzrokowego, mimice twarzy)

  • brak zdolności nawiązania kontaktu z rówieśnikami,

  • brak potrzeby wspólnej zabawy z innymi , posiadania wspólnych zainteresowań lub osiągnięć,

  • brak empatii,

b) przynajmniej jedno z poniższych zachowań

  • intensywne stereotypowe zainteresowania,

  • sztywne powtarzanie rytuałów,

  • powtarzające się ruchy (na przykład trzepotanie rękoma lub kręcenie palcami, ruchy całego ciała)

  • zainteresowanie elementami obiektów (na przykład kołami pojazdów, tablicami rejestracyjnymi, klamkami drzwi)

c) brak sukcesów w ważnych sferach życia (społecznych, zawodowych), będący wynikiem powyższych zaburzeń,

d) brak opóźnienia w rozwoju mowy, rozwoju funkcji poznawczych, umiejętności praktycznych, zachowań adaptacyjnych (oprócz integracji społecznych) oraz zainteresowania otoczeniem,

e) wykluczone rozpoznanie innego uogólnionego zaburzenia rozwojowego lub schizofrenii,

Według klasyfikacji ICD-10 (obowiązującej w Polsce od 1996 roku) kryteria zespołu Aspergera są następujące:

a) brak stwierdzonego opóźnienia w rozwoju mowy oraz funkcji poznawczych

  • wymawianie pojedynczych słów przed ukończeniem drugiego roku życia, komunikacja przy użyciu zdań przed ukończeniem trzeciego roku życia,

  • istnienie umiejętności praktycznych, zachowań adaptacyjnych oraz zainteresowania otoczeniem odpowiadające normom rozwojowym w trzech pierwszych latach życia,

  • szczególne umiejętności- przeważnie związane z zafascynowaniem pewnym tematem (kryterium niekonieczne do postawienia diagnozy)

b) przynajmniej 2 z poniższych trudności w relacjach społecznych

  • zaburzony kontakt wzrokowy, mimika, postawa ciała lub gestykulacja,

  • trudności we właściwych relacjach z rówieśnikami,

  • brak empatii- dziwaczne (nieadekwatne) reakcje na sytuacje społeczne, często słaba integracja zachowań społecznych, emocjonalnych, umiejętności komunikacji,

  • brak potrzeby zabawy z innymi, posiadania wspólnych zainteresowań lub osiągnięć,

c) chociaż jedno z poniższych zachowań

  • stereotypowe oraz ścisłe zainteresowania , powtarzanie rytuałów oraz niepraktyczne czynności,

  • powtarzające się ruchy ( na przykład trzepotanie lub kręcenie rękoma lub palcami, ruchy całego ciała)

  • zafascynowanie częściami przedmiotów lub elementami materiałów (kolor, faktura, dźwięk)

d) wykluczenie innych zaburzeń rozwoju, schizofrenii prostej, zaburzenia schizotopowego, obsesyjno-kompulsyjnego, anankastycznego zaburzenia osobowości lub reaktywnego zaburzenia w nawiązaniu relacji społecznych w dzieciństwie lub nadmierne łatwości w nawiązaniu tych kontaktów,

Otrzymanie diagnozy budzi różne emocje wraz z uczuciami, zakańczając przy tym również rozdział poszukiwań wraz z wątpliwościami , a zarazem rozpoczynając nowy dotyczący życia całej rodziny, w którym to domownicy powinni się skupić na konkretnej oraz wszechstronnej pomocy dla dziecka. Powinniśmy rozszerzyć wiedzę odnośnie zaburzenia dziecka, a także bardzo ważne jest byśmy zaakceptowali jego odmienność.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *