fbpx

Zaburzenia słuchu , echolalie oraz integracji sensorycznej u dzieci z zespołem Aspergera??

Psychologia oraz pedagogika rozwoju człowieka wraz z rozwojem osobistym

U każdego dziecka podczas rozwoju mowy, jest taki okres gdy występują echolalie , a więc powtarzanie słów, zasłyszanych kwestii lub zdań. Jeżeli jednak utrudnienia utrzymują się dłużej niż maksymalnie do czwartego roku możemy nazwać je zaburzeniem , jest to uwidocznione u dziecka z zespołem Aspergera.

U dzieci z zaburzeniem pojawiają się dwie formy:

  • echolalie natychmiastowe,

  • echolalie odroczone,

A więc jak możemy pomóc:

  • Stwórz skrypty oraz wzory rozmów na różne tematy,

  • Modeluj rozmowy, trenując w domu,

  • Czytaj dziecku literaturę dziecięcą , w której objaśnione są przenośnie,

  • Naucz dziecko rozpoczynania oraz kończenia rozmowy oraz rozpoznawania objawów znudzenia rozmówcy,

  • Podczas rozmowy unikaj używania przenośni oraz wyrażeń niedosłownych,

  • Zachęcaj dziecko do rozmowy, wymiany zdań oraz poglądów, zadawaj pytania oraz oczekuj na nie odpowiedzi,

  • Rozwijaj zdolność dziecka do interpretacji poezji oraz innych tekstów literackich,

  • Urządzaj dyskusyjne wieczorki filmowe- film zakłada jednoczesny odbiór tekstu, obrazu a także dźwięku. Ważna jest również w tym gra aktorska , na którą składa się operowanie słowem oraz mową ciała.

Słuch także odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka, to dzięki niemu oceniamy czy hałas który słyszymy jest bliski czy daleki. U dzieci z zespołem Aspergera słuch jest zaburzony, przez dźwięki które słyszy dziecko odbierane są jako szum informacyjny. Najczęściej występujące nieprawidłowości to:

  • Fascynacja rozmaitymi urządzeniami wydającymi dźwięk,

  • Wielokrotne wykonywanie pewnych czynności,

  • Wytwarzanie hałasów,

  • Krzyk lub inne dźwięki o różnym natężeniu, wydawane przez dziecko,

Natomiast przy nadwrażliwości zaobserwujemy:

  • Gwałtowne reagowanie nawet na ciche dźwięki,

  • Rozdrażnienie oraz zmęczenie występujące na przykład po kilkugodzinnym pobycie w szkole,

  • Zatykanie uszu , płacz(nawet histeria), krzyk lęk jako reakcje na nieprzyjemne dla dziecka dźwięki,

Niektóre dźwięki wywołują u dziecka fizyczny ból, dlatego powinniśmy obserwować dziecko, oraz reagować gdy zauważymy u dziecka dyskomfort.

W jaki sposób możemy pomóc?

  • Uprzedzaj dziecko na przykład o konieczności włączenia w domu wiertarki,

  • Zadbaj, by dziecko wyciszyło się po powrocie z szkoły,

  • Zaangażuj dziecko w prace domowe,

  • Zaproponuj mu na przykład używanie stoperów do uszu,

  • Ustal konsekwencje będące następstwem jego głośnych zachowań,

  • Zbadaj dziecku słuch,

Następną zaburzoną sferą jest integracja sensoryczna. Integracja sensoryczna jest to przetwarzanie przez układ nerwowy człowieka bodźców z otoczenia , jeżeli jest zaburzona układ nerwowy źle przetwarza bodźce o skutkuje trudnościami w funkcjonowaniu. Skutkami zaburzenia integracji sensorycznej są:

  • Nadwrażliwość lub niedowrażliwość zmysłów,

  • Zaburzenia koordynacji,

  • Zaburzenia równowagi,

  • Utrudnienia w koncentracji,

  • Trudności w nauce,

  • Zaburzenia zachowania,

  • Obniżony poziom aktywności,

  • Niska samoocena,

  • Trudności w relacjach społecznych,

Na co dzień dziecko będzie bardziej niezgrabne tzw:

  • Może rozlewać picie,

  • Wpadać na meble,

  • Potykać się o meble,

  • Zrzucać przedmioty ze stołu,

Dziecko reaguje nadmiernie może unikać pewnych aktywności, takich jak:

  • Huśtanie,

  • Kręcenie się w kółko,

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *