U każdego dziecka podczas rozwoju mowy, jest taki okres gdy występują echolalie , a więc powtarzanie słów, zasłyszanych kwestii lub zdań. Jeżeli jednak utrudnienia utrzymują się dłużej niż maksymalnie do czwartego roku możemy nazwać je zaburzeniem , jest to uwidocznione u dziecka z zespołem Aspergera.
U dzieci z zaburzeniem pojawiają się dwie formy:
-
echolalie natychmiastowe,
-
echolalie odroczone,
A więc jak możemy pomóc:
-
Stwórz skrypty oraz wzory rozmów na różne tematy,
-
Modeluj rozmowy, trenując w domu,
-
Czytaj dziecku literaturę dziecięcą , w której objaśnione są przenośnie,
-
Naucz dziecko rozpoczynania oraz kończenia rozmowy oraz rozpoznawania objawów znudzenia rozmówcy,
-
Podczas rozmowy unikaj używania przenośni oraz wyrażeń niedosłownych,
-
Zachęcaj dziecko do rozmowy, wymiany zdań oraz poglądów, zadawaj pytania oraz oczekuj na nie odpowiedzi,
-
Rozwijaj zdolność dziecka do interpretacji poezji oraz innych tekstów literackich,
-
Urządzaj dyskusyjne wieczorki filmowe- film zakłada jednoczesny odbiór tekstu, obrazu a także dźwięku. Ważna jest również w tym gra aktorska , na którą składa się operowanie słowem oraz mową ciała.
Słuch także odgrywa bardzo ważną rolę w życiu każdego człowieka, to dzięki niemu oceniamy czy hałas który słyszymy jest bliski czy daleki. U dzieci z zespołem Aspergera słuch jest zaburzony, przez dźwięki które słyszy dziecko odbierane są jako szum informacyjny. Najczęściej występujące nieprawidłowości to:
-
Fascynacja rozmaitymi urządzeniami wydającymi dźwięk,
-
Wielokrotne wykonywanie pewnych czynności,
-
Wytwarzanie hałasów,
-
Krzyk lub inne dźwięki o różnym natężeniu, wydawane przez dziecko,
Natomiast przy nadwrażliwości zaobserwujemy:
-
Gwałtowne reagowanie nawet na ciche dźwięki,
-
Rozdrażnienie oraz zmęczenie występujące na przykład po kilkugodzinnym pobycie w szkole,
-
Zatykanie uszu , płacz(nawet histeria), krzyk lęk jako reakcje na nieprzyjemne dla dziecka dźwięki,
Niektóre dźwięki wywołują u dziecka fizyczny ból, dlatego powinniśmy obserwować dziecko, oraz reagować gdy zauważymy u dziecka dyskomfort.
W jaki sposób możemy pomóc?
-
Uprzedzaj dziecko na przykład o konieczności włączenia w domu wiertarki,
-
Zadbaj, by dziecko wyciszyło się po powrocie z szkoły,
-
Zaangażuj dziecko w prace domowe,
-
Zaproponuj mu na przykład używanie stoperów do uszu,
-
Ustal konsekwencje będące następstwem jego głośnych zachowań,
-
Zbadaj dziecku słuch,
Następną zaburzoną sferą jest integracja sensoryczna. Integracja sensoryczna jest to przetwarzanie przez układ nerwowy człowieka bodźców z otoczenia , jeżeli jest zaburzona układ nerwowy źle przetwarza bodźce o skutkuje trudnościami w funkcjonowaniu. Skutkami zaburzenia integracji sensorycznej są:
-
Nadwrażliwość lub niedowrażliwość zmysłów,
-
Zaburzenia koordynacji,
-
Zaburzenia równowagi,
-
Utrudnienia w koncentracji,
-
Trudności w nauce,
-
Zaburzenia zachowania,
-
Obniżony poziom aktywności,
-
Niska samoocena,
-
Trudności w relacjach społecznych,
Na co dzień dziecko będzie bardziej niezgrabne tzw:
-
Może rozlewać picie,
-
Wpadać na meble,
-
Potykać się o meble,
-
Zrzucać przedmioty ze stołu,
Dziecko reaguje nadmiernie może unikać pewnych aktywności, takich jak:
-
Huśtanie,
-
Kręcenie się w kółko,